موقعیت و محدوده ی جغرافیایی روستای نیاک ( پست ثابت)



روستای نیاک یکی از روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل در ۸۰ کیلومتری آمل -تهران در حدفاصل گزنک و آب اسک قرار گرفته واز شمال به نوا ازشرق به کنارانجام وگیلاس وکندلو وازغرب به آب اسک وایرا وازجنوب به رودخانه هراز محدود می شود وارتفاع آن از سطح دریای آزاد ۱۸۵۰ متر می باشد .

ویزگی های طبیعی روستای نیاک

این روستا از نظر ناهمواری به دوبخش کوهستانی و کوهپایه ای تقسیم می شود .

۱- قسمت کوهستانی که در مناطق شمالی وجنوبی وجنوب شرقی روستا واقعشده بخشی از رشته کوه البرز است و به نام کوه های زرنجک کوه و سرخ کمر و گلسّی نامیده می شود .

۲- قسمت کوهپایه ای همان جایی است که روستا در آن واقع شده است در این قسمت رودخانه ای جریان دارد که سرچشمه ی آن از «آزو» می باشد و پس از طی مسیری در حدود ۴۲۵۰ متر به رودخانه ی هراز می ریزد .

زمین های روستا بیشتر زیر کشت انواع غلات از قبیل گندم٬ جو ٬ عدس ولوبیا و گیاهان علوفه ای مانند شبدر٬ یونجه و انواع درختان از قبیل سیب٬گلابی٬هلو٬آلبالو٬گیلاس٬گردو٬ ... قرار گرفته است .

این زمین ها بیشتر در حومه ی روستا و در مناطقی مثل آلمرد ٬ انجیلا ٬ پلهار ٬ واوَز٬معنوی٬امین سرو دشت قرار گرفته است .

آب و هوای روستا

این روستا به دلیل قرار گرفتن در بین کوهستان و دامنه ی کوه به طور کلی دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل و فرح بخش می باشد .

جمعیت روستا

جمعیت بومی این روستا طبق آمار سرشماری سال ۱۳۶۵ بالغ بر ۴۷۰ نفر بوده است که این تعداد در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ نفر تقلیل یافته است .علل مهم مهاجرت مردم این روستا به شهرهای اطراف به خصوص آمل را می توان پایین بودن درآمد اقتصادی ٬ بیکاری فصلی و عدم وجود کارگاه های تولیدی و صنعتی دانست . هرچند این روستا از امکانات رفاهی نظیر آب٬برق و تلفن برخوردار است اما برخی از اهالی تصور می کنند با مهاجرت به شهرها می توانند از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار گردند و ما هرساله شاهد مهاجرت خانواده ها به سوی شهرها و کاهش جمعیت روستا هستیم . 


نظرات شما عزیزان:

حسین
ساعت11:52---12 بهمن 1393
سلام دوست عزیز. من خیلی دوست دارم بیشتر از روستای نیاک بدونم و قیمت باغ های این ناحیه رو بدونم تا ببینم اگر امکان داره بتونم از محیط آرام و آب و هوای خوب این منطقه استفاده کنم
سلام. دوست عزیز من از قیمت اطلاع چندانی ندارم اما داخل محل سر خیابان اصلی اصلی متری 300 به بالا میشه. اما بالای محل که ویلا سازی گسترده تره قیمت مناسب تر هست. باز هم برای اطلاعات بیشتر باید بصورت حضوری از خود صاحبان زمین بپرسید


سید رضا صابری
ساعت8:49---18 آبان 1393

با سلام و احترام مدیر محترم بهتر است در درج مطالب دقت بفرمایند 1- بیلخیردشت جزو زمین های کشاورزی روستای کنارانجام بوده و است نه نیاک 2-می توانیدتوضیح دهیدبا کدام مستند سرخ کمر جزو قسمت کوهپایه ای روستای نیاک می باشد در حالی که بین روستای نیاک و سرخ کمر روستای کنارانجام قرار دارد. در ضمن اراضی امین سر هم متعلق به روستای کنارانجام می باشد.
سلام دوست عزیز . من چیزی راجع به مالکیت روستای نیاک یا کنارانجام بر روی مناطق دشت یا سرخ کمر در سایت درج نکردم. درضمن تنها عکسی که از سرخ کمر در سایت وجود دارد از منطقه پلهار گرفته شده که متعلق به نیاک است...  اگر هم چیزی نوشته شده دلیلش این است که بیشتر زمین های دشت و امین سر در گذشته مال نیاکی ها بوده و در حال حاضر هم بیشتر نیاکی ها در آن مناطق زمین دارند . درضمن سرخ کمر از اراضی روستای نوا باید باشد تا جایی که من اطلاع دارم... قصد ما ایجاد ارتباط است نه دشمنی. اگر کوتاهی در مطالب هست شماببخشید. روستای نیاک و کنارانجام همه از یک نسل هستند و تفاوت بی معناست



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: